Free tracking counter

Hospex

A Workaway-en és helpX-en keresztül keresek magamnak olyan helyeket, ahol kosztért és kvártélyért dolgozom napi pár órát. Ez általában heti huszonöt órát jelent. Romantikusan idillinek hangzik, de ez sem fenékig tejfel.

 A munka

Szerencsés fickó vagyok, mert ügyes a kezem, szinte bármit meg tudok csinálni. Nem félek a munkától, szorgalmas és összeszedett vagyok, nem jelent gondot a korán kelés. Ez persze nem jelenti azt, hogy szeretek is dolgozni.

"Nem szeretek én dolgozni - nincs ember, aki szeretne -, de szeretem, amit a munka magában rejt, a lehetőséget, hogy önmagamra találjak. Az önnön valóságomra - magamnak, nem másoknak -, amit rajtam kívül soha senki föl nem ismerhet."    (Joseph Conrad: A sötétség mélyén)

Idáig minden alkalommal marasztaltak az előre megbeszélt időn túl is, volt aki még pénzt is ajánlott. Természetesen kezdetben itt is akadtak kisebb problémáim. Túlságosan szerettem volna megfelelni a vendéglátómnak, ezért túlteljesítettem, amitől aztán haragudtam magamra. Mostanra már van némi tapasztalatom, másképp állok a dologhoz. Számomra szükséges ez a pár hét havonta, hogy megérkezzen a havi bevételem (45 000 Ft), és ne költsem túl magam. Megfigyelésem szerint az átlag (nem kelet-európai) utazó viszont szórakozásból teszi mindezt. Ők nyilván lazábban kezelik ezt a kérdést, hiszen legrosszabb esetben átmennek egy szállodába.

 A szabadidő

Eddig csak olyan helyekre kerültem, ahol nem volt televízió és az internetet is csak a közösségi térben tudtam elérni. A közösségi tér azt jelenti, hogy a vendéglátó család, vagy további "nehezítésként" a gyerekük is ott van. Mások gyerekeivel hosszú távon időt tölteni számomra komoly meló. Természetesen azt hazudom, hogy irtó aranyosak és türelmet erőltetek magamra. Mi mást tehetnék egy három éves kislánnyal, aki mellett képtelenség volt egy levelet megírni, mert folyton a nyakamon lógott és a "computador" billentyűit nyomogatva belepiszkált a szövegbe? Vagy egy tíz éves kisfiúval, aki elkísér az egynapos kiruccanásomra, de amikor a temetőbe indulok fényképezni, megkérdezi, hogy nem tudnék-e valamikor máskor oda menni? Őt ez nem érdekli. Teszi ezt Paraguay közepén, egy olyan helyen ahova akkor sem mennék vissza, ha fizetnének érte. Mindezt elkerülendő nagyon sok órát töltök magammal, ami rendkívül tanulságos. Pörögnek a gondolataim, némelyik beakad és hosszasan rágom magam rajta, aztán elfáradok bele, és elengedem. Azt figyeltem meg, hogy legyek bármilyen csodálatos környezetben, szükségem van arra, hogy kilőjem magam az aktuális valóságból, ezért hosszú évek után újra olvasok. Meg itt van az írás, amit gyakran halogatok.

 Mint vendég...

Utálok idegeneknél vendég lenni, mert nehezemre esik az elfogadás, nehezemre esik kérni. Heteken keresztül kell azt kajálnom, amit az adott család. Ha szar, szar. Három héten keresztül reggeliztem hajszál vékonyra vágott két-három szelet kenyeret lekvárral, cukor nélküli kávéval. Csak nem mondhatom, hogy - Haver! Dobjál már össze egy normális parasztreggelit! Ebédeknél meg ott van a - Szedjél még nyugodtan! Nyilván figyelem, hogy a többiek mennyit kajálnak, és ahhoz alkalmazkodom. Ha befalnék annyit, amennyit vasárnaponként anyámnál szoktam, kitérnének a hitükből. Úgy gondolom, ha sok pénzem volna, eszembe sem jutna ezt csinálni. Nagyon ritkán élvezem, ha új embereket ismerhetek meg. Talán ezért is várom az egyedül töltött estéket. Ilyenkor magam lehetek. Kikapcsolódás időnként pár napot hostelben tölteni. Akkor enni, aludni, amikor jól esik.

 Akkor mégis miért?

Elsősorban a pénz hiánya miatt csinálom, másodsorban így hosszabb időt töltök egy-egy helyen, ami mélyebb betekintést enged a környék életébe. Felszínre kerülnek a valós problémák és én is sokkal inkább átérzem, rálátok ezekre. Olyan helyekre keveredek, ahova enélkül esélyem sem lenne elkerülni. Bármennyire is hisztizek magamban, utólag hálás vagyok minden vendéglátómnak.

fb6.800.jpg

 Az utazás

Egy ilyen utazás során átértékelődik a tiszta, a száraz és a büdös fogalma. Azt figyeltem meg, hogy a nyolc kilónál nehezebb hátizsákot már nehezen cipelem két-három óra múltán. Ezért igyekszem minél kevesebb cuccal utazni. Ez azt jelenti, hogy ha nincsen alkalmam mosni, az alsónadrágot napokig viselem, ha beleizzadtam a trikómba, másnap akkor is felveszem. A magas páratartalom és a meleg miatt lehetetlen szárazon tartani bármit is. Leginkább mezítláb, papucsban közlekedek, így próbálom óvni a cipőmet, illetve azt a néhány zoknit, ami már így is lyukas. A papucs talpát már kétszer ragasztottam, hálás darab. Tegnap min. 20 kilométert gyalogoltam benne.

Van viszont valami, amiből nagyon sokat kellett magammal hoznom. Ez az alázat. Sokat töprengtem azon, hogy akkor vagyok-e alázatos, ha eszembe sem jut, hogy meghúzzam a fentebb említett kisfiú pajeszát, vagy már akkor is, ha nem teszem meg? Végül úgy döntöttem, hogy a cselekedeteim és nem a gondolataim alapján ítélem meg magam. A gondolataim betegek. Életemnek egy jelentős szakaszában valóságnak hittem őket, - csaknem belehaltam. Azt tapasztaltam, hogy célszerűbb időt adnom magamnak, másokkal érintkezve üdvösebb hallgatnom. Ezzel el is érkeztünk a következő lelki értékhez, a türelemhez. Talán nem is tárgyalható az alázattól elkülönítve. Tízen órákat repülni, ugyan ennyit buszozni türelmet igényel.

Mégis, semmire sem mennék, ha nem volnék kíváncsi.

Semmire sem mennék, ha nem szeretném a kielégülést, megnyugvást, amiket az izgalmak után érzek. Nem szeretek én izgulni. Azt szeretem, amikor túl vagyok rajta. Nagyon is tudok aggódni a miatt, hogy elérem-e a buszom, megtalálom-e a szállásomat. Viszont amikor az ülésbe huppanok, megérkezem... Az fantasztikusan jó! Talán azért, mert ilyenkor elégedett vagyok és szeretem magam. Szeretem az utak megszervezésében és a mindenkori továbbjutás szervezésében rejlő kihívásokat.

Szeretem továbbá a hála kristálytiszta érzetét, amikor egy-egy lélegzetelállítóan gyönyörű helyen járok, amikor valaki más önzetlenségét tapasztalom.

 Végezetül

Kuala Lumpurból eljutni Bandar Seri Begawanba semmivel sem bonyolultabb, mint Budapestről eljutni Pécsre. Mindkét esetben ki kell mennem egy pályaudvarra (repülőtérre), kell vennem egy jegyet, felülnöm egy járműre, és a végén leszállni. Ez az alapvetés. Mindenkinek ajánlom az utazást. Különösen Európán kívül, és hosszú távon. Miért? Mert túl azon, hogy más kultúrákat megismerve bővültek az ismereteim, gyarapodott a lexikális tudásom, mindezek nyomán könnyebben megértek és elfogadok másokat. Türelmesebb és alázatosabb lettem, könnyebben elfogadom önmagam. Amikor mindezt hosszútávon művelem, óhatatlanul nosztalgiával gondolok haza, pedig emlékszem mennyire hisztiztem a hideg miatt, egy-egy sötét téli délután. Átértékelődik mi az ami fontos, mi az ami nem. Akinek nehezebben megy az elszakadás, a taposómalom elengedése, annak őszintén ajánlom a Camino de Santiago-t. 5-6 hetes spanyolországi kirándulás, kifejezetten konformisták számára kialakítva, tehát viszonylag könnyen teljesíthető, ugyanakkor tanít is valamit.

Mindenki cselekedjen belátása szerint!

Azért itt van néhány elérhetőség, ami segíthet pár kilométerrel előrébb jutni.

 

Hospitality exchange

CouchSurfing 7,000,000 members

https://www.couchsurfing.org/

"We envision a world made better by travel and travel made richer by connection. Couchsurfers share their lives with the people they encounter, fostering cultural exchange and mutual respect."

Hospitality Club 647,000 members

http://www.hospitalityclub.org/

"Our aim is to bring people together - hosts and guests, travelers and locals. Thousands of Hospitality Club members around the world help each other when they are traveling - be it with a roof for the night or a guided tour through town."

GlobalFreeLoaders 89,525 members

http://www.globalfreeloaders.com/

"GlobalFreeloaders.com is an online community, bringing people together to offer you free accommodation all over the world. Save money and make new friends whilst seeing the world from a local's perspective!"

Tripping 50,000 memebers

https://www.tripping.com/

"Tripping is a global community of travelers who believe in making the world a better place through cultural exchange. Our members connect with each other for travel tips, shared cups of coffee and homestays in over 175 countries."

BeWelcome 20,000 members

http://www.bewelcome.org/

"BeWelcome is a culture crossing network that lets you share a place to sleep, meet up and help others on their way. We are a non-profit organisation run by volunteers in an open, transparent and fair way."

Servas 19,172 members

http://www.servas.org/

Hosts provide sleeping space, sometimes this may be a guest room. Meals may be provided as well as assistance in visiting the city or area. At the end of their trip, the Servas traveller is expected to provide a report to the local coordinator with updates to host lists (change of address and phone number, for example) and any other information that may be useful. [4]

WarmShowers 10,824 members

http://www.warmshowers.org/

"The Warm Showers Community is a free worldwide hospitality exchange for touring cyclists. People who are willing to host touring cyclists sign up and provide their contact information, and may occasionally have someone stay with them and share great stories and a drink."

Stay4Free

http://stay4free.com/

"Home exchange is when two parties agree to exchange their homes for a period of time for vacation. It is easy to list your home and find available homes on Stay4free.com. The advantages are numerous: 1) you stay for free, 2) live like a local in an authentic home, and 3) save thousands on expensive hotels! "

Volunteer work exchange

helpX

http://www.helpex.net/

"HelpX is provided primarily as a cultural exchange for working holiday makers who would like the opportunity during their travels abroad, to stay with local people and gain practical experience. In the typical arrangement, the helper works an average of 4 hours per day and receives free accommodation and meals for their efforts. This time range can vary considerably depending on the tasks at hand and the host’s preferences."

Workaway

http://www.workaway.info/

"Work abroad, integrate in local cultures, learn a language, acquire new skills, make new friends through......Workaway.info
The site for travel, language and work exchange."

 

2013.12.26.

A bejegyzés trackback címe:

https://fecundusbalbus.blog.hu/api/trackback/id/tr695747945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Newhouser 2014.01.09. 13:16:14

Ez a bejegyzés annyira tetszik...annyira kíváncsi vagyok rá, hogy mi játszódik benned közben, és ez kicsit több betekintést nyújtott :) Gigalike!
süti beállítások módosítása